Elektrisch lessen

Waarom leren rijden in een type auto die straks niemand meer kan en wil kopen? Onderzoek van het Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) leert dat meer dan de helft van de Nederlanders uiteindelijk wil overstappen op een elektrische auto. Waarom dan niet gelijk tijdens de rijopleiding in de elektrische auto? Natuurlijk zijn er hobbels op de weg - maar de eerste rijschoolhouders bewegen al voorzichtig mee.

“In 2030 stopt de verkoop van brandstofauto's. Het marktaandeel verkochte elektrische auto’s stijgt dan ook snel. Toch leren we tot op heden het besturen van een auto nog massaal in een vervuilende brandstofauto en dus komt de nieuwe bestuurder niet in aanraking met de auto van de toekomst”, vertelt programmaregisseur Marco Vellema van het GEA-programma Mobiliteit. “De net geslaagde bestuurder raakt is dan nog steeds vanwege de bekendheid geneigd voor de brandstofauto te kiezen in plaats van de elektrische auto.” Een van de redenen blijkt de zogeheten ‘Code 78’. Dat wil zeggen dat een volledige rijopleiding in een elektrische auto betekent dat je 'slechts' automaatrijbewijs hebt.

Erkenning

Anderzijds groeit de erkenning onder rijschoolhouders dat rijopleidingen duurzamer kunnen. Maar er blijkt nog een andere hobbel. Vellema: “Investeren in een elektrische lesauto die vanwege Code 78 maar deels ingezet kan worden, lijkt niet erg rendabel. Maar is dat echt zo, vroegen we ons af. Uit verkennend onderzoek blijkt dat veel rijschoolhouders niet voldoende informatie krijgen over de daadwerkelijke kosten van elektrisch rijden of over de mogelijkheid om tijdens een rijopleiding enkele lessen volledig elektrisch te doen zodat aspirant bestuurders comfortabel kunnen wennen aan het verkeer. Hybride lessen – dus een combinatie van elektrische en brandstofauto’s, is een prima alternatief.”

Aanvulling in de markt

Ook ‘elektrisch lessen’ voor mensen die al een rijbewijs hebben, lijkt een kansrijke aanvulling in de markt. Deze mensen willen vaak wel overstappen op elektrisch rijden, maar zijn wat huiverig om zomaar in een auto te stappen met een heel ander systeem dan zij gewend zijn. Bij de mensen die al een rijbewijs hebben, begint de interesse in elektrische rijlessen te komen.

Pilot: gratis proeflessen voor instructeurs

Daarom start GEA-partner provincie Gelderland met een stimuleringspakket voor rijschoolhouders. Zo komen er kennissessies om zich de financiële en praktische mogelijkheden van elektrisch lessen eigen te maken. Ook worden op diverse plekken in de provincie demo-dagen georganiseerd waar instructeurs gratis kunnen proeflessen met een elektrische lesauto. Bovendien liggen er plannen om in de toekomst elektrische lesauto’s in deelverband beschikbaar te stellen - als opstap naar volledig lessen. “Zo worden de hobbels in de weg voor rijschoolhouders langzaam glad gestreken en krijgt elektrisch lessen ruim baan”, besluit een optimistische Vellema.

Duurzame mobiliteit

Het ‘mobiliteitsmes’ snijdt zo zelfs aan drie kanten: de integratie van elektrische lessen in rijopleidingen wordt versneld, duurzame mobiliteit groeit en het wordt duidelijk dat beperkende wetgeving (Code 78) moet worden aangepast. Als rijscholen en net geslaagde automobilisten kiezen voor een duurzame manier van vervoer dragen zij bij aan de klimaatdoelen en verlaging van de verkeersdruk en daarmee aan een leefbare omgeving. De coronacrisis laat immers zien wat er met de luchtkwaliteit gebeurt als brandstofauto’s stilstaan.

In contact met het netwerk



Ik word graag partner van het netwerk.

Aanmelden



Ik ben nieuwsgierig. Stuur me de nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief